SIGMA ELECTRONICS
Jelenlegi rendszerem
![]() |
A történet úgy kezdődött, hogy adódott egy lehetőség,
miszerint nagyobb lakásba költözhettünk, ráadásul mindjárt a szomszédba. Nem kívánom
ecsetelni a felújítás gyötrelmes és pénztárcát sem kímélő folyamatát. A
végeredmény viszont megérte a ráfordított energiát. |
polcáthelyezésre és -megerősítésre is. Pár estém ráment a dologra, de végre olyan állapotokat sikerült
generálni, hogy hazahurcolhattam kedvenc szerkentyűimet.
Ami nem változott: a csöves előfok és az OS51 végfok.
Ehhez jött a Sony DAT és a Fisher tuner. Korábban beszereztem egy Orion CD-játszót, ennek érdekessége, hogy
Minidisc meghajtóval is egybeépítették. Ezzel az általam használt összes digitális média rendelkezésre
áll.
Lemezjátszónak viszont a Taya helyett valami szíjhajtásút szerettem volna. Volt egy Telefunken sasszim,
ez lett a reménybeli befutó. De akadt munka még vele bőven. Nem volt doboza, valamint a speciális shell is hiányzott hozzá. Az viszont
szóba sem jöhetett, hogy addig ne hallgassak LP-t. Szereztem egy kis Sharpot, beraktam egy AudioTechnika hangszedőt (nem kell valami különösen
drága típusra gondolni, mindössze egy AT 91-es), és már szólhatott is a zene!
Azaz szólhatott volna, ha lett volna hangszóró! Mivel az egész szoba mindössze 9 m2,
a Mirroroknak nem igazán volt realitása. Más úton kellett elindulnom. Addig is két öreg Orion HS 280-ast dobtam fel a szekrény
tetejére.
Valamikor jó pár évvel ezelőtt kaptam egy használaton kívüli Videoton Prometheus rádiót, a
hozzá való Midimax dobozokkal. Elsőre feltűnt az összeállítás dübörgő basszusa. Eltávolítván a
hangszóróselymet szembetűnővé vált az ok is: a dómok meg sem nyikkantak, viszont a mélynyomók gumiszéle
randán kitöredezett.
Korábban is voltak terveim ezekkel a dobozokkal, de az idő most jött el. Mivel az eredeti hangszórók 4 ohmosak,
a megreparálásukra nem is gondoltam. Régóta szerettem volna viszont valami jobb reflexdobozt. Nézzük meg, mik a lehetőségek.
Volt 2 darab DTF 12-es selyem dómom, még annak idején, a Mirrorokkal való kísérletezésből
maradtak meg. Érdemesnek tűnt valami hozzá passzoló mélynyomót keresni. Átnézvén a Somogyi kínálatát,
az SR 2030-ra esett a választásom. Vannak ennél puccosabb típusok is, polipropilén illetve kevlár membránnal, ezeknek azonban az
adatlap szerint elég kócos a frekvenciamenete, különösen a váltási szakaszban. Emiatt aztán magasabb fokszámú
váltóra lenne szükség, ami meglehetősen dögösnek tűnik, de impulzusmenet szempontjából semmiképp sem előnyös.
Az SR-ekkel mindössze annyi gond akadt, hogy kifutó széria, szerencsére kedvenc kereskedőmnek még volt egy pár
a kínálatában.
A tervezéshez most is a WinISD Beta verzióját használtam. A doboz kb. 25 liter, a mélynyomók
adottak, a reflex hangolásával 45 Hz körüli alsó határfrekvencia jött ki. Ez azért nem is olyan rossz. |
![]() |
egy süllyesztett DIN-aljzattal látták el, erről már több ízben kifejtettem a véleményemet (egyéb iránt nem hiszem, hogy túlzottan nagy rajongótábora lenne). Belül ehhez csatlakozik a nyomtatott lapra szerelt váltó. Ezt akár igényes kivitelűnek is mondhatnám, amennyiben légmagos tekercsekből és Remix fóliakondikból áll. A tekercseket 0,85 ill. 0,56 mH-nek mértem.
![]() |
A doboz egyébként elég jó konstrukció, viszont látszik, hogy futószalagon készült: a belső merevítők
helyenként elcsúsztak a helyükről, úgy ragadtak oda. Az új dóm mérete sehogysem passzolt a régihez, így hát némi asztalosipari
varázslatot kellett elkövetni. Hátra is fúrtam egy rendes lyukat az új csatlakozó műanyag tepsijének. A reflexnyílások a mélynyomó
alá kerültek. Itt a jól bevált papírcsöveket használtam fel, a szimulációs program szerint 3 db megfelelő eredményt adott. |
![]() |
Akkor most jöhet a hangváltó. Mint már említettem, alacsony fokszámút szerettem volna. A WinISD-ben van egy kis kalkulátor, ez első- és másodfokú passzív szűrőt tud számolni. Némi játszadozással az ajánlott keresztezési frekvencia környékére (3 kHz) kijött a kisebbik, 0,56 mH-s tekercs soros tagnak. Ezzel csak egy gond van: a mélynyomó lengőtekercsének induktivitása elég tekintélyes (az adatlap szerint 4 mH). Ezért mindenképpen be kell iktatni egy Zobel-tagot. Ez kompenzálja az induktív reaktanciát a magasabb frekvenciákon. A dómot első közelítésben egy soros 6,8 mikrós ERO-kondenzátorral kötöttem be, itt a minimális érzékenységbeli differencia miatt még egy soros 2,2 ohmos ellenállást is felhasználtam. A Zobel-tagot közvetlenül a mélynyomó kapcsaira forrasztottam, a tekercset ráragasztottam a csatlakozó tepsijére, a többi elem felcsavarozott forrfülek segítségével került a helyére. |
Uccu neki, hallgassuk meg, mit okoztunk! Persze még csak az egyik doboz volt készen. A kakaót a kis Philips hifi szolgáltatta. Hát nem valami csúcs, lehet, hogy érdemes lesz egyet s mást változtatni, de valószínű, hogy egy kis bejáratásra is szükség lesz. Rakjuk össze a másikat is. Következő versenyző a Revox végfoka volt. A doboz rajta keresztül kapott némi rózsazajt is, valamivel talán jobb lett.
![]() |
Végül nézzük meg, mit tud a csövessel. |
Következzen a lemezjátszó.
Mint azt már említettem, az első verzió a kis Sharp volt. Automata gép,
szíjhajtással, viszonylag könnyű öntött alu tányérral, aszinkron motorral és egyenes
karbonfiber karral. Fő problémája a felfüggesztés, mint ahogy a Tayának is. Igaz, hogy itt a műanyag
héjat alulról egy vaslemez tepsi borítja, ez alatt viszont csak a négy szokásos gumírozott
láb van. Az AT 91-es hangszedő kissé felfelé húz, emiatt meglehetősen érdes a karaktere. Rockzenével
minden bizonnyal hatásos. Fő gondom mégis az volt, hogy indításkor elég sokat „gondolkodott” az
automatika. Ideje volt nekilátnom a Telefunken gép kipofozásának.
Az S400-as sasszi szinte teljesen megegyezik a Lenco L236 típusával. Az én példányom
valószínűleg egy kompakt készülékből származik. Erre utal a doboz teljes hiánya, valamint a belső
csatlakozók kivitele. A hajtása 110 V-os hiszterézis szinkronmotor, a sebességváltás szíjátdobással
működik. A sasszi feketített, húzott acéllemez, a lemeztányér hasonló, egy műanyag szíjdobra
támaszkodik. Az egész szerkezet három rugós támasszal csatlakozik a dobozhoz (ami persze hiányzott).
A kar többszörösen kiegyensúlyozott alu S-kar, speciális csatlakozóval. A szabvány shell így
nem használható hozzá. Ennek megfelelően elég sok tennivalóm volt vele.
Először is szükség volt egy dobozra. Ezt a jól bevált mahagóniból
készítettem el. Belülre juharfa tartókat ragasztottam, ezekhez illeszkedik a rugós felfüggesztés. Az egész
egyelőre négy gumilábon áll, terveim között szerepel egy komolyabb alátámasztás.
A shellt is magamnak kellett elkészítenem, mivel eredetit nem sikerült beszereznem. A karhoz egy 10 mm-es
belső átmérőjű rézcső-darabbal lehet csatlakoztatni, alulról M2-es csavarok fogják meg. Az eredeti szorítócsavart
pedig hangszóró-tömítő anyaggal egyszerűen ráragasztottam a csőre. Ez stabilan megfogja a fejet, és segít a
rezgéscsillapításban is.
Most már be lehetett szerelni az Ortofon OMB-5-ös hangszedőt. A Tayába pedig visszakerült a jó
öreg FF 10 XE. |
![]() |
További terveim: kvarcvezérlés a motorhoz elektronikus sebességváltással,
optoelektronikai végálláskapcsoló, meg még valami tetőféleség, ha már a plexi nincs meg.
Egyébként úgy fest, hogy bevált a masina. Szépen hozza az Ortofon megszokott kellemes hangzását, a Taya
reszelőssége nélkül. Másrészről a hangképe sokkal részletesebb, jól kijönnek a lemezek eltérő
gyártási körülményeiből adódó különbségek. Vannak lemezeim, amelyekről az előző rendszerben csak
gyanítottam, hogy valami nincs rendben velük, itt most biztosan érzékelhető a probléma. De ne csak a negatív oldalát
nézzük, vannak, amik mindent vernek, az orosz „Melogyia” nyomások között is akadnak bőven remek darabok.
Természetesen vannak abszolút kedvenceim is. Például a direkt metál vágású
Attilio Donadio Big Band lemez (egy kedves barátomtól kaptam) tényleg szenzációs. De nem csak LP-ről, hanem digitális
anyagokról is igen jól szól a berendezés. A gyári CD-ken kívül saját felvételeim hangzása is
meglepett elsőre. A Sony DAT magnóval meglehetősen sok felvételem volt annak idején, néhányból még CD is
készült. A MiniDisc inkább saját szórakozásomra szolgált, illetve kis méreténél fogva
ideális volt „gyors bevetésre”. Eredetileg is egy angliai útra szereztem be, sok (számomra) értékes
anyagot rögzítettem, hoztam haza. A szóban forgó szerkezeten lejátszva visszaad valamit a több mint másfél
évtizedes élményekből.
A végső következtetésben minden tökéletesnek látszik. Csak az idő! Csak abból lenne
több!
Néha csak késő este jutnék hozzá a zenehallgatáshoz, mikor már nem illik zajongani. Jó
lenne egy fejhallgató-erősítő is!
De ez már egy másik történet.