SIGMA ELECTRONICS
REVOX A77, A KIRÁLY
<< Vissza
|
Visszatérés az analóg technikához... Van ennek valami értelme?
Minden bizonnyal. A ma letűntként számontartott kor nagy öregjei hihetetlen energiákat fektettek be az analóg megoldásokba, hatalmas sikerrel.
A cél az volt, hogy minél kisebb torzítást érjenek el az egész átviteli rendszeren belül.
Mit tesz ma a digitális jelfeldolgozás? Először is felismerhetetlenségig eltorzítjuk a jelet (mintavételezés, kvantálás).
Az így kapott elektronikus zajt azután mindenféle matematikai hókuszpókusznak vetjük alá, majd különböző varázslatokkal megpróbáljuk
visszaállítani az analóg jelet. Merthogy jelenleg a forrás (hangok, zene) és a végpont (emberi fül) is analóg. Többnyire az elő- és
végerősítők is. Voltak és vannak kísérletek a
|
digitális végfok megvalósítására, de ez - úgy tűnik - még sok erőfeszítést kíván. A jó öreg dinamikus hangszóróról
meg ne is beszéljünk!
Van még egy érdekesség. A régi hangrögzítő és -lejátszó berendezések a szemnek is szóltak, nem csak a fülnek.
Az ember valahogy közvetlen kapcsolatban volt velük. A hanglemezek kezelése, a magnószalag befűzése mind valamilyen szertartásos tevékenységet igényelt. A lemezek, orsók
forgása mind a szemünk előtt történt, sajátos hangulatot adva a zenehallgatás élményének.
Az első visszalépés a kazettás magnók elterjedésével nyilvánult meg. Itt már csak a kis ablakon át betekintve láthattuk az apró
alkatrészek mozgását, a CD-vel pedig beköszöntött a „zárt ajtók mögötti” működés. A végsőket azután a minden mozgó alkatrészt
nélkülöző mp3-lejátszók és egyéb kütyük elterjedésével értük el. Hogy a mozgó alkatrészek mellőzésével milyen arányban
változott a hangminőség, arról lehetne vitatkozni.
A fenti kitérő után nézzük meg írásom tárgyát, ezt az öreg Revoxot.
A Vaterán találtam rá. Megjárta Koppenhágát, meg még ki tudja, hány helyet a világban, míg hozzám került.
Szülőatyja a híres svájci Willi Studer. A sorozat 1969-ben kezdte el pályafutását. Ez a példány már az Mk III altípusba tartozik,
a csévélőmotorokon 1972 decemberi dátum látható, így valószínűleg 1973-ban futott le a gyártósorról. Többféle verzió is készült
a gépből, ez éppen egy hordozható változat, beépített végfokokkal és hangszórókkal. Mellesleg a fene megette, ha valaki arra vetemedik, hogy ezt a kb. 18 kilós
masinát cipelgesse, hát biztosan jól kicombosodik vele!
|
Ennyi bevezető után nézzük meg először kívülről. A hatalmas műbőr bevonatú koffer elejét lepattintva elénk tárul
a gép. A nemes egyszerűséggel elrendezett előlapon kristálytiszta logika szerint sorakoznak a kezelőszervek. Bal oldalt az üzemmódkapcsoló gombjai alatt a lejátszó erősítő
tekertyűi, a hangerő potméter, körülötte a sávválasztó kapcsoló, majd a balansz és a monitor kapcsoló. A jobb oldalon a műszerek alatt a felvételi
szintszabályzók, körülöttük pedig a bemeneti csatornaválasztók. Itt lehet kapcsolni a playback-felvételt és a visszhangot is. A műszerek mellett helyezték el a
felvételi sávválasztók gombjait. A szélén van a hálózati kapcsoló, amely egyben a sebességváltást és a szalagfeszítés
beállítását is megoldja. Középen csak három Jack-aljzat van, a két mikrofon- és a fejhallgató-csatlakozó.
|
A kezelőszervek feletti ezüst fedőlap egy laza ujjmozdulattal lebillenthető, ez alatt találunk még néhány kapcsolót. Az elsőt benyomva a beépített
erősítők elhallgatnak, így csak a vonalkimenetek és a fejhallgató él. A mellette lévő gomb megszünteti a csévélőmotorok forgását, az orsók kézzel könnyedén
tekergethetővé válnak. Különben a fékek ezt eléggé megnehezítik. Érdemes vigyázni, ha ilyenkor lejátszásra kapcsolunk, a szalag kifut a vezetőkből, meglepetésszerű
gubancot hagyva maga után.
Középen helyezkedik el a fejszerelvény, a szalag befűzéséhez is elengedhetetlen a fedőlap lebillentése. A jobb oldalon van még egy kis kallantyú, ezt elmozdítva
a szalag a fejekre símul, megkönnyítve a részletek kikeresését.
Középen, a két orsó között láthatjuk a számlálót a nullázó gombjával. Ennyi kezelőszerv elég is ehhez a masinához.
|
Nézzük most meg belülről is, annál is inkább, mivel rendkívül tanulságos. A koffer hátoldalán lévő
négy csavar kihajtása után a készülék kiszabadul, csak a hangszórók kábelcsatlakozóit kell még bontani. Rögtön feltűnik, hogy a tekintélyes
súlyt nem a doboz adja, maga a gép is combos darab.
A vázat rácsos alumínium-öntvényekből összecsavarozott szerkezet alkotja, a rászerelt acéllemez tartókkal együtt. A futóművet
három külső forgórészes, segédfázisú Papst-motor alkotja. Az egész direct drive, sehol egy áttétel vagy dörzskapcsolat, elnyűhetetlen, karbantartást alig
igényel. A szalagpálya két precíziós golyóscsapágy között helyezkedik el. Van még benne két jókora elektromágnes, az egyik a gumigörgő
hídját mozgatja, a másik a fékoldást végzi.
Elektronikai szempontból már jóval bonyolultabb a rendszer. Felül, középen találjuk a hatalmas hipersil trafót, ez állítja elő az
összes szükséges feszültséget. Az egyik egyenirányító egy stabilizátorra dolgozik, ez 21 V-ot szolgáltat a hangfrekvenciás áramköröknek.
A másik adja a 24 V-ot a vezérlésnek, a mágneseknek és a jelzőizzóknak. A motorok természetesen váltófeszről járnak. A két végfok teljesen
önálló egység, saját tápegységgel.
A főmotor palástjába 120 db hornyot martak, ez egy induktív érzékelőn keresztül vezérli a szabályzókört. Rendkívül
precíz elektronika, mindent kiszabályoz a hálózati feszültségtől, frekvenciától, terheléstől függetlenül. Nyávogás, sebességingadozás
ismeretlen fogalom.
A csévélőmotorokat és a mágneseket relés kapcsolóegység vezérli. Egyszerű, szellemes, roppant pontosan működő szerkezet.
Ráadásul az egész üzemmódkapcsoló távvezérelhető is. Ne gondoljunk a manapság megszokott infravörös kütyüre, a hátlapon lévő
sokpólusú Tuchel-szerű csatlakozón át működtethető. Van még egy érdekes részlet, a szalagvég-kapcsoló. Ez tulajdonképpen egy korabeli fénysorompó,
izzóval és fotoellenállással. A törlőfej előtt helyezték el, ha kifut a szalag, egy tranzisztoron keresztül megszakítja a relék tartóáramkörét.
Ezután már csak az erősítőrendszer van hátra. Az egész elektronikát egy nagyméretű panelen alakították ki. Erre szerelték fel az
összes kapcsolót, potmétert, valamint 7 db csatlakozót. Ezekbe dugaszolhatók az egyes funkcionális panelok. Bemeneti erősítő (sztereó), felvevő erősítő (2 db),
lejátszó- és kimeneti erősítő (2 db), törlő oszcillátor, felvétel relé. Utóbbinak többek között az a feladata, hogy az oszcillátornak síma
indulást adjon, hogy a felvétel elején ne halljunk kattanást. Nem is hallunk!
A paneleket alulról egy árnyékoló lap tartja, ezen a trimmereknek
|
megfelelően furatokat találunk. Innen lehet precízen belőni az egész elektronikát.
Egy kis izelítő a panelekből:
A további csatlakozókról csak annyit, hogy a hátlapon vannak a ki-bemenetek, általában RCA-hüvelyeken, de van kombinált Tuchel is, a hangszórókat
pedig DIN-aljzatokra vezették ki, ezek kicsit precízebb kivitelűek az átlagosnál.
|
A szétszedést alapos tisztítás követte. A koffert és az előlapokat még némi mosásnak is alávetettem.
Az elindításhoz viszont egypár dolog hiányzott. Az első mindjárt a hálózati kábel. Mivel ide speciális kétpólusú
csatlakozó kell, kénytelen voltam ideiglenes megoldást alkalmazni: 4 mm-es saruk a drót végére, zsugorcsővel alaposan leszigetelve. A magnó kidobozolva csak úgy hajlandó
működésbe lépni, ha két jól irányzott banándugót passzítunk az aljzat melletti lyukakba. Egy tekerés a jobb oldali szép ezüst gombon: felfénylenek
az izzók, a főmotor csendben felpörög. Meglepő, hogy az egész gépezet működése milyen halk, aki kommersz szíj- vagy dörzshajtású masinákhoz szokott,
szinte nem hisz a fülének. Mindössze a mágnesek csattognak kicsit ki- és bekapcsoláskor.
A próbához elengedhetetlenül szükséges egy szalag is. Annyiban voltam gondban, hogy minden eddigi készülékem, így felvételem is
negyedsávos volt, ez pedig egy becsületes félsávos szerkentyű.
Találtam egy részben üres Agfát, meg stúdiószalag-darabokat. Először az Agfát fűztem be. A művelet egyébiránt nem túl bonyolult,
arra kell csak vigyázni, hogy a baloldali szalagvezető pöcök fölött fusson a szalag. Ami nem tesz mást, mint egy rugó segítségével megakadályozza a
hurokképződést, elektromosan vagy mechanikusan nem kapcsolódik semmihez.
A negyedsávos felvételek elég izgalmasan szólnak, a belső sávok, természetesen fordítva, beleszólnak a külsőkbe. Hát ez elég
komoly kakofóniát eredményez! Nézzük a felvételt. A műszerek melletti gombokkal választható ki a használni kívánt sáv. Indításkor a műszeren
lévő kis piros lámpa is jelez. Pillanat-stop állás nincs, de nem is nagyon szükséges, az erősítőrendszer „Stop” állásban is üzemképes. A felvétel
relé áramköre pedig teszi a dolgát: a szalagon semmilyen kattanás vagy reccsenés nem hallható.
Készült egy-két próbafelvétel. Ez javarészt abból állt, hogy Eszter lányommal ordibáltunk egy mikrofonba (javarészt azért
ő ordibált). A hangszórók be voltak kapcsolva, így hát remek visszhangot lehetett előidézni mindenféle trükkös kapcsolás nélkül is. Ez volt a fő oka az
örömködésnek.
Majd elővettem a hanggenerátoromat néhány mérés erejéig. Az első észrevétel, hogy a csatornák feltűnő aszimmetriát mutattak
és a magas hangok átvitele sem stimmelt. Igazából nem lehetett megállapítani, hogy hol a hiba, valahogy az egész nem volt jó. Próbálkoztam azzal is, hogy az öreg
|
Uher magnómmal vettem fel a mérőjelet (ez félsávos, monó), de a lejátszásban így is probléma volt. Állítgattam a trimmereket, de semmire sem jutottam.
A témával foglalkozó internetes lapok melegen ajánlják pár alkatrész cseréjét. Elsősorban az elkókét, különösen
a fehér műanyag tokosakét.
Beszereztem egy jobb fajta készletet, végrehajtottam a cseréket, ennek ellenére észrevehető javulást nem tapasztaltam. Közben azért történt egy kis baleset is.
A panelok csatlakozósávjába vágtak egy vezetőrést, amivel megakadályozható az áramkörök összecserélése. Az egyik lejátszóerősítő aljzatából
viszont hiányzott a reteszelő bizgentyű. Bedugáskor emiatt két érintkező rövidzárba került. Bekapcsoltam a gépet, mire felszállt a füst! Új pápánk akkor azért még nem lett,
de a végtranzisztor és a vadiúj kicsatoló elkó jobblétre szenderült. Istennek hála egyéb baja nem esett a szerkezetnek.
Érdekességképp megemlítem, hogy mennyire precíz és stabil a gép beállítása. A tápfeszültség a stabilizátor kimenetén
hajszálpontosan az előírt 21 voltot mutatta. Megmértem a főmotor fordulatszámát, ez legegyszerűbben frekvenciaméréssel végezhető a vezérlőkörben. Az előírt érték 19-es
sebességnél 1600 Hz, 9,5-nél 800 Hz. Egyiknél sem volt eltérés, pedig kvarc nincs is az áramkörben, a tekerentyűkhöz meg egyáltalán nem nyúltam.
Van még az elektronikának egypár neuralgikus pontja. A fokozatok közötti csatolást a legtöbb helyen 3,3 mikrós csepp alakú tantál kondikkal oldották
meg. Ez annak idején minden bizonnyal modernnek számított, és segítette a miniatűrizálást is. A vájtfülűek ugyanakkor nem szeretik a tantálokat, legalábbis elkóban. Napjainkban
viszonylag olcsón beszerezhetők nagy kapacitású fóliakondik, aránylag kis méretben. Sikerült hozzájutnom egy sorozathoz, elvégeztem a tantálok kiváltását.
A kis kockák éppen elfértek a panelokon. Ez volt az a beavatkozás, ami végül is meghozta a várt eredményt. Nem azt mondom, hogy nem férne rá az egészre egy precíz
beszabályozás, de most már hallgatható, a magasak is a helyükön vannak.
|
El ne felejtsem, hogy a mechanikán is volt egy kis javítgatni való. Nevezetesen a szalagvezető csapágyak. A bal oldali eléggé röcögött,
de a palástja meg volt kopva mind a kettőnek. Komoly előrelátás a tervezőktől, hogy teljesen szabványos típusokat használtak fel, így a csere nem okozott különösebb bonyodalmat.
A bal oldali képre rátekintve rögtön szembe tűnik, hogy a szokásos magnókon hatalmasnak tetsző 18 cm-es orsók milyen bénán festenek ezen a
gépen. Nem csak a látvány kedvéért, de beszereztem hozzá való szalagokat és orsókat. A 10,5"-os orsók viszont a megszokotthoz képest gigantikusak!
Van belőlük DIN-felfogatású is, de a legszebbek a NAB fémorsók. Ezekhez szükség van egy-egy adapterre, melyeknek ára vetekszik az
alapkészülékével. Ezért megkíséreltem házilag előállítani őket. A részletekkel senkit sem szeretnék untatni, az eredmény a képeken látszik.
Léteznek még a stúdiógépeken használatos AEG-magos szalagok. Ezeknek nincs orsója, csak egy tányér a tengelycsonkon, persze így
kizárólag vízszintes helyzetben használhatók. Ehhez is összeraktam egy kis adaptert, hogy a stúdiószalagokat át tudjam tekerni. Ilyen műveletet már végeztem, bár a
végleges szerkezet még a jövő zenéje.
Jöjjenek hát az újabb próbafelvételek! A műsorforrás hordozható CD-játszó, a kimeneti szintje bőven elég a teljes kivezérléshez.
A lánc vége egyelőre egy átlagos Sony fejhallgató. Az első szalag vélhetőleg Agfa, legalábbis a befűző szerint. Valami jó csörömpölőset szerettem volna, tekintettel a magasátvitelre.
Legyen egy 1978-as disco felvétel. A szalagsebesség természetesen 19. A monitor-kapcsolónak három állása van, a középső figyeli a forrást, ez a viszonyítási alap.
Balra tekerve a NAB-szabvány szerinti korrekciót állítja be, ez megfelel az alkalmazott felvételi metódusnak. Jobbra tekerve pedig a régebbi IEC-görbe szerint játszik le, ez a legfelső
tartományban pár decibelt rátesz. A visszajátszás itt el is bírta ezt a többletet.
Ezután meghallgattam komolyabb műfajjal. Ekkor egy BASF stúdiószalag futott, részlet Bach egyik Brandenburgi versenyéből, Sir Neville Marrinerrel, harangzúgás,
gregorián ének, végül Buxtehude néhány orgonaműve. Ebben az összeállításban nem volt sok különbség az eredeti és a visszajátszott anyag
között, hangyányit kevesebbnek éreztem a legfelső regisztert NAB-állásban, IEC-ben viszont többnek. Az eredeti nagyjából a kettő között helyezkedett el. Mondanom sem kell,
hogy nyávogásnak nyoma sincs, a többlet zaj is csak alig észrevehető, pedig a fejhallgató erre elég érzékeny szokott lenni. A magas kivezérlés ellenére a torzítás
sem feltűnő.
A felvett műsort visszahallgattam a saját hangszóróin keresztül is. Egész jól elmuzsikál, bár annyira azért nem egetverő. Hiába, a 4 darab
kb. 4"-os kis hangszórótól nem érdemes túl sokat várni.
Hátra van még az igazi komoly meghallgatás, az otthoni csöves rendszeren, lehetőleg LP forrásról, azután nem ártana élő felvétellel
kipróbálni. Mihelyst időm engedi, ezeknek a próbáknak is szerét ejtem.
Egyelőre tehát itt tartok a „Királlyal” való ismerkedésben. Azért ezt a képet a gyorstekerésről nem akartam kihagyni. Van még fotóm a
hangszórókról és egy érdekességről: a koffer fedelének belsejében rögzíthető két orsó, ez szállításkor rendkívül praktikus lehet.
A fejleményekről pedig igyekszem majd beszámolni.
|
Utóirat
Említettem már az AEG-magos szerkezetet. Időközben elkészültek az adapterek, így az öreg Revox „stúdiósításának” nincs
különösebb akadálya. Okulás céljából be is szúrok két fotót.
Lap tetejére
<< Vissza
Kezdőlapra