Balatoni nyaralásainkkor, rossz idő esetén nem
nagyon lehet mit tenni, a kis ház négy fala közé vagyunk zárva. Egyik ilyen alkalommal
került elő valamikori kedvenc kisvasutam.
Felnyitván a kissé viharvert kartondobozt, mindjárt feltűnik a kontraszt:
a dobozfedélen száguldó 424-es helyett hamisítatlan mellékvonali hangulattal
szembesülünk. Az öreg gőzös egy valódi 275-ös „Nyalóka”.
Az eredetijét annak idején a Ganz motorkocsik szolgálatképtelensége esetén
fogták be a kéttengelyes vagonok elé. A modellek a technikai színvonal ellenére
elég jól sikerültek. Az idő vasfoga azért meghagyta a nyomát rajtuk.
A pálya papundekli "talpfákra" szerelt, lemezből hajtogatott
sínekből áll, a "vezérlőpult" meglehetősen spártai kivitelű. Valamikor - ha jól
emlékszem - laposelemekről működött. A funkciók: Start - Stop, Előre - Hátra, Lassú - Gyors
(ez utóbbi egy termetes huzalellenállást iktat be az áramkörbe). Van még egy mechanikus
kapcsolókar, ezzel lehet a szerelvényt szétkapcsolni.
A mozdony szerkezete is roppant egyszerű. Egy függőleges tengelyű kommutátoros
motor csigahajtással tekeri meg a hátsó tengelyt. Az első tengely persze szabadonfutó, így a
hajtás különbözik az eredeti mozdonyétól (1B1), de a célnak megfelel.
A jobb tapadás érdekében egy ólomsúlyt helyeztek el
a műanyag burkolat alatt. A fémabroncsos műanyag kerekek megoldják a delej bevezetését is.
A kocsik szerkezete sincs elbonyolítva, a kihegyezett végű tengelyek a vaslemezből
hajlított alváz beütött tengelytartóiba csatlakoznak. A kerekek műanyagból készültek,
így nem okoznak rövidzárt.
Említést érdemel még a kapcsolószerkezet. Ezzel sincs nagy
fejtörés, bár kissé viharvert már, néhány elem hiányzik is, ennek ellenére
úgy-ahogy teszi a dolgát. Igaz, ha jól emlékszem, új korában is voltak problémák
(néha szétakadtak a kocsik).
Az üzembehelyezéshez sem kellett túl nagy beavatkozás. A sínek
egymásba dugható végeit fogóval kissé összenyomkodtam, hogy jobban érintkezzenek.
Ezután polírpapírral letisztítottam az egészet. Táplálás
céljából egy változtatható feszültségű dugasztápot kötöttem be.
A mozdony rögtön indult is, igaz, hogy csak hátrafelé, mivel a csigahajtás kicsit kikopott, így
előremenetnél megakadt. Ezt a hibát egy szétszedés során orvosoltam, most már megy
előre-hátra a szerelvény.
Csemetéim egy emberként vetették rá magukat a játékra,
néha direkt várják a rossz időt, hogy vonatozhassunk egyet.
Hiába, megvan a varázsa egy ilyen viharvert, őskövület játéknak is.
|
|
|