SIGMA ELECTRONICS
Negyedfokú basszusláda számítógéphez
A történet valahol ott kezdődött, hogy első számítógépemhez sikerült beszerezni egy Hercules „Game Theater XP”
hangkártyát. Na nem azért, mintha olyan nagy játékos lennék, de a kártyához tartozott egy rack, mindenféle csatlakozókkal, digitálisokkal is. Ehhez tudtam kapcsolni a DAT magnót, így
a CD-anyagok szerkesztése megoldhatóvá vált.
A gép természetesen a hangrendszerem közelében helyezkedett el, nem voltam okvetlenül fejhallgatóra utalva, ha kellett, ki is tudtam hangosítani. Mindezen idilli állapot addig tartott,
míg el nem költöztem otthonról. Mivel a rendelkezésemre álló tér erősen lecsökkent, a gép jött, a hangrendszer egyelőre maradt. A hangok hallhatóvá tételét valahogy azért
meg kellett oldanom.
Jött tehát a szokásos satnya kis hangszóró-pár. Ennek szánalmas cincogásával viszont sehogy sem tudtam megbékélni. Ugyanakkor megnyílt a lehetősége
a hangszórókkal való kísérletezésnek.
További lökést adott az ügynek, hogy egyik vidéki nagyvárosunkban járva figyelmes lettem egy kütyübolt kirakatában látott hangszóróra. Ez pedig alig 5"-os
kis jószág volt, rendkívül kulturált kinézettel, borzasztóan akciós áron. Állítólag valamiféle Philips-származék lehetett, bár adatlapot nem tudtak mellékelni hozzá.
Hazajuttatván új szerzeményemet, egyik első dolgom volt, hogy a rábélyegzett típusszám alapján rákeressek a neten. Erre elég sok időt pazaroltam el, mondanom sem kell, eredmény nélkül. Nem volt
mit tenni, meg kellet mérni.
A Thiele-Small paraméterekről. Ezek a paraméterek egyértelműen meghatározzák a hangszóró viselkedését. Talán a legfontosabb a rezonancia-frekvencia. Szerencsére
ez minden különösebb nehézségtől mentesen megmérhető. Létezik továbbá az úgynevezett jósági tényező, ebből három félét is definiálhatunk, úgymint mechanikus,
elektromos és teljes. Ezek között egyszerűen számítható összefüggés áll fenn, meghatározásuk sem túl bonyolult. Fontos még a fiktív dobozméret, ez is aránylag könnyen
kiszámítható. A további szükséges paraméterek egyszerűen mérhetők, illetve a hangszórón fel vannak tüntetve.
Nézzük meg a lehetőségeinket.
Mit kell tehát mérnünk, és hogyan? Először is digitális kéziműszerrel mérjük meg a lengőtekercs ellenállását.
Ezután határozzuk meg a rezonanciafrekvenciát. A hangszórót kössük egy ellenálláson keresztül a hanggenerátor kimenetére. A soros ellenállás értékét úgy kapjuk meg,
hogy 1 kohmból kivonjuk a generátor kimenő impedanciáját (pl. 600 ohmos generátor esetében a soros ellenállás 390 ohm). A kimenő szintet állítsuk 1 V-ra (üresjárati kimenő szint), a lengőtekercsre
pedig csatlakozzunk millivoltmérővel. Tekergessük a generátor frekvenciáját, például 200 Hz-ről indulva lefelé. Valahol azt vesszük észre, hogy a műszer mutatója emelkedni kezd, eléri a csúcspontot,
majd újra visszaesik. A csúcsnál van a rezonancia. Ennek értékét jegyezzük fel, majd olvassuk le a műszert. Ahány millivoltot mutat, annyi lesz a maximális impedancia ohmban.
Most ezt az értéket osszuk el a tekercs ellenállásával, így megkapjuk rO értékét.
Ezután meg kell határoznunk azt a két frekvenciát, ahol a műszer
értéket mutat. Az egyik a rezonanciafrekvencia alatt, a másik felette lesz. A mért adatokat gondosan jegyezzük fel. Végül már csak egy
kis mechanikus sertepertélésre lesz szükség. Mérjük meg a membrán engedékenységét.
Itt elszabadulhat a fantáziánk. 1 mm elmozdulást kell előidézni. Olvastam olyant, hogy ezt a membránra helyezett mérőhengerbe töltögetett vízzel lehet elvégezni, én
ennél valószínűleg sokkal pontatlanabb, bár lényegesen szárazabb módszert alkalmaztam. A hangszórót a mágnesre kell állítani, eddig minden bizonnyal egyeznek a megoldások. Ezután az
archívumból kikerestem egy üres magnószalag-orsót, amely illeszkedett a hangszóró kónuszára. Régi konyhai mérleghez mellékelt apró súlyokkal addig terheltem az orsót, amíg
meg nem volt az 1 mm. Most már csak számolgatni kellet, és minden összeállt.
Jól jön egy tervezőprogram, hacsak az ember nem szeret papíron számolgatni. Én annyira azért nem szeretek...
A választásom a „WinISD beta”-ra esett. Ez egyszerűen kezelhető eléggé sokoldalú program, nem utolsó sorban ingyenesen letölthető. Könyvtárában irdatlan mennyiségű
hangszóró adatait tartalmazza, de ami a lényeg, létrehozhatunk saját adatbázist is.
|
Írjuk be tehát kedvenc hangszórónk paramétereit. Látható, hogy nem minden adatra lesz szükség. Nem mértem meg a lengőtekercs induktivitását, nem ismerem a
maximális membránkitérést, az érzékenységet és a BL-szorzatot. Teljesítménynek 20 W-ot adtam meg, ezt úgysem fogom még megközelíteni sem. EBP=FO/Qes. Ha az érték 50 alatti, minden bizonnyal szerencsénk lesz, 50 körül még jó eséllyel pályázhatunk, de ha sokkal magasabb, akkor a reflex, ill. hatodfokú konstrukcióhoz alkalmas inkább. |
Lássunk neki a feladatnak. A „New project...” menüpontban válasszuk az „Own drivers” gombot, a legördülő menüből pedig aktuális
kedvencünket. Ezután jöhet a „Next”. A következő ablakban további kérdéssel szembesülünk: hány darab hangszórót kívánunk felhasználni, és milyen elrendezésben? Mivel most
csak egy darab hangszórónk van, különösebb töprengésre nem kényszerülünk. „Next”. Menten feltűnik a „Box type” ablak, az EBP értéke is megjelenik. Mivel valamivel 50 felett van, nyugodtan
próbálkozhatunk. Jelöljük is ki mindjárt a „4th order bandpass” opciót, azonnal be is ugrik az elrendezés ábrája. Jöhet a „Finish”.
Az elsőként megjelenő átviteli görbe nem igazán tetszetős, különösen riasztó a „Box” fülön kiszámolt dobozméret. Kicsit játszogassunk el a paraméterekkel.
A vázlatrajzra húzva az egérmutatót, lehet gyűrni a dobozt. Bal gomb: vízszintesen a kamratérfogat, függőlegesen a hangolási frekvencia változtatható, Jobb gombbal nyilván csak a hátsó, zárt kamra
méretét módosíthatjuk. Kis játék után ezt az eredményt kaptam:
Jól látszik, hogy a -6 dB-es pont kb. 43 Hz-en van, a hullámosság nem haladja meg a 3 dB-t, az átvitel pedig nagyjából 200 Hz-ig biztosított, innen már bizonyára szólnak a kis számítógép-hangszórók is. Nézzük a további jellemzőket:
Hát igen, a fázistolás elég ronda. A 180 fokot is csak 90 Hz-nél éri el. Ez sajnos a sávszűrős cuccok sajátsága, mentségemre legyen, hogy most nem hifi dobozt
szeretnék tervezni.
Nézzük végül a csoportfutási időt:
Jól látszik, hogy a 17 ms-os csúcs 55 Hz-re esik, a másik, 6,4 ms-os 145 Hz-en van. Ez nem is rossz, mármint a mértéke. A hatodfokú láda ennél sokkal
visszataszítóbb dolgokat is tud művelni.
Lássuk a medvét: hogyan alakul a doboz?
|
A méretek kellemes képet mutatnak, a teljes térfogat mindössze 14 liter. Ebből a program optimalizálja a külméretet, aminek azért érdemes
utánaszámolni. A műhelyemben volt némi hulladék egy 12 mm-es MDF-táblából. Ezt szemeltem ki a doboz anyagául. A „Box shape editor” ablakában a „Board thickness”-re megadtam a 0,012-t.
Különösebben ezoterikus külsőt sem szerettem volna, tehát a „Box shape” sorban maradhat a „Cubic (normal)” opció. A doboz egyébiránt az íróasztalom alatt fog lakni, így a hagyományos
szögletes-párhuzamos oldalú konstrukció a megfelelő. |
A csillapításon sok múlik, ha sikerül megfelelően eltalálni, az átviteli görbe csúcsait is vissza tudjuk vágni egy kicsit, egyenletesebb lesz a
frekvenciamenet. |
A tapasztalataim. A kis doboz a gyakorlatban jól bevált. Számítógépemhez remekül használható, mind háttérzenéhez,
mind programok effektjeihez. Nagyon jól adja a Train Simulator basszusait is, de DVD-lejátszáskor is megállja a helyét. Egyébként kipróbáltam korábbi otthoni hangrendszeremhez is, a TVM Mirror SE hangszóróimat is rendesen
megtámogatta az alsó tartományban. Valójában az az érzésem, mintha sokkal mélyebbre menne, mint az a számított karakterisztikáiból következik. A WinISD beta programban egyébként elrejtettek egy
kis hanggenerátort is, ezzel lehet próbálkozni a doboz minősítésekor.
Befejezésül álljon itt két kis kép az elkészült dobozról.
|
|
Irodalom
___
Hang és Technika 1999. 5. szám