SIGMA ELECTRONICS
Tesla B90
Ezen a lapon szeretném bemutatni életem első saját magnóját. Abban az időben
a műszaki boltok kirakataiban szép számmal találhattunk orsós magnókat. Kapható volt a lengyel ZK 120 és 140 T.
A csehszlovák ipart a Teslák képviselték, ezek között újnak számítottak a B 70 és a B 90-es
készülékek. Ez volt az elérhető árú sorozat. Volt még Akai 4000DS, de erről csak álmodoztunk. Választásom
a B 90-esre esett, ennek szokatlan, de megnyerő formavilága eleve vonzotta a tekintetemet. |
Egyszer aztán eljött a várva várt nap, amikor hazacipelhettük ezt az elég terjedelmes, kartondobozában
pedig hatalmasnak és iszonyú súlyosnak tűnő gépet.
Tekintsük át először a sorozatot. Állítólag 1973-ban jelent meg a B 70-es, hozzánk a KGST dacára
csak néhány évvel később érkezett meg. A korábbi Teslákhoz képest teljesen új konstrukció, legfeltűnőbb részlete
a szalaghurkos fékrendszer. A B 70-es afféle szürke eminenciás volt, hordozható kivitel, nem túl dekoratív külső. A B 90-es
már egészen máshogy festett. A ferdén elhelyezett orsók, tolópotméterek, fekete előlap a fémszínű kezelőpanelekkel, igazán
vonzó megjelenést adott a szerkezetnek. Háromféle pozícióban lehetett használni: a hagyományos fekvő, álló helyzetben falra
akasztva, vagy megdöntve a hátlapból kihajtható támasz segítségével. Ez volt a stabil kivitel. Ha belegondolok, mégis mennyit hurcoltam...
Nézzük a mechanikai felépítését. Az egész szerkezet egy préselt, peremezett acélvázra épül, melyet a dobozban csak 4 csavar tart. A gép kidobozolás után is üzemképes, ez nagyban megkönnyíti a javítást. A hajtás elég bonyolultra sikeredett, ugyanakkor aránylag problémamentesen működik.
|
Ha a számlálót figyelmen kívül hagyjuk, 3 hajtószíj és
3 dörzstárcsa teker mindent. A motorról vastag, háromszög keresztmetszetű szíj hajtja a fő elosztóművet. Ebbe
beépítettek egy filcbetétes kuplungot, amely túlterhelés ellen védi a motort. Ezen az elemen található a kétfokozatú
sebességváltó, valamint a felcsévélő kuplung szíjhornya. A gyorstekercselést végző dörzstárcsák a
nyomatékhatárolóhoz csatlakoznak az elfordítható hídon keresztül. Hát ez a leírás elég faramucira sikerült.
Mindenesetre a képek magukért beszélnek. |
A sebességváltó egyszerű szerkezet, egy villás kapcsolóelem dobja át a szíjat a megfelelő hornyokba. A fenti képen ez jól látható. A szíjnak elegendő nyúlással kell rendelkeznie, mivel a lendkeréken nincs ellendarab, mint például a Grundig-gépen. Mindenesetre a váltó precízen működik, a villa karjainak hajlításával könnyen beállítható. A lendkerék tisztességes darab, a súlya kiszerelve érezhető igazán. Az eléggé elbonyolítottnak tűnő hajtás szíjai aránylag egyszerűen, néhány csavar oldása után cserélhetők.
|
Minden mechanikus kapcsolást a három tekerentyű és az alattuk lévő két billentyű végez.
A legfelső a hálózati kapcsoló, kombinálva a sebességváltóval. Alatta a gyorstekercselő, majd a lejászás indítója.
A billentyűk közül a bal oldali a pillanat-stop, a másik a felvétel. A képen jól kivehető a tekerentyűk arretáló szerkezete. A
szalagvég-kapcsoló mágnese dróton rángatja őket. Kis gondot okozott, mikor a lejászás kapcsolójának tárcsája
megkopott, az arretáló rugó nem tudta a szerkezetet megtartani, kénytelen voltam egy pótrugót beiktatni. Persze ezt már a mágnes nem
bírta meghúzni, de legalább nem állt le a szalagfutás a legváratlanabb pillanatokban. Itt szeretnék kitérni a szalaghurkos fékrendszerre. |
|
Új korában ez rendkívül jól működött. Azután jöttek az első kopások.
Szükségessé vált némi utánállítás. Idővel valami rettenet ütötte fel a fejét: a borzalmas nyávogás
mellett vérfagyasztó sikoly tört elő a masinából. Jobban szemügyre véve a szerkezetet (persze ez csak teljes kidobozolás esetében
megoldható), feltűnt, hogy a filcbetét mély barázdákat mart a műanyag dobba. Nem volt más hátra, cserélni kellett a tengelycsonkot.
Persze egy idő után az új is ebek harmincadjára jutott. Márpedig nem lehet folyton cserélgetni. A palástra szigetelőszalagot ragasztottam (ez könnyebben
cserélgethető), de a filcbetétet is megpróbáltam más anyagokkal kiváltani. Érdekes, hogy ez a jelenség a későbbi
B 700-asomnál nem mutatkozott. |
Térjünk most rá az elektronikára. Az egész kütyüt három nyomtatott lapra szerelték fel: erősítő-
és kapcsoló panel, valamint a tápegység.
Az erősítő egytranzisztoros fokozattal indul. Erre csatlakozik lejátszáskor a kombináltfej, felvételkor a bemenet. Utóbbi egyszerű
ellenálláshálózattal oldja meg az érzékenységbeállítást.
A vonalszintű csatlakozás után mindjárt egy erőteljes leosztás következik, ennek jelét erősíti fel az első fokozat. Kár, mert az
önálló szintszabályzóra is kapcsolódhatna, így felvételkor egy fokozattal kevesebbre lenne szükség (zaj, stb.).
A korrekciós erősítő három tranzisztorból áll, az átkapcsolható visszacsatoló hálózat állítja be a megfelelő
frekvenciamenetet. Ide jön a vonalkimenet (ennek szintje független a hangerőszabályzótól), a kivezérlésmérő műszer (lejátszáskor is jelez), és a
hangerőszabályzó.
A hangerő potmétert közvetlenül követi egy passzív lepke-karakterisztikájú hangszínszabályzó, majd a végfok.
Utóbbi szilícium tranzisztorokkal indul, csak a végén találunk 4 germániumot. Gond sosem volt vele, pedig párszor megdörgettem az Orion HS 400-assal!
A hangszórókimenettel párhuzamosan elhelyeztek egy fejhallgató-kimenetet is. Ezzel csak annyi probléma lehet, hogy a csatlakozója tucheles,
mint az összes többi. Ha nem akarom, hogy a hangszóróval együtt szóljon a füles (aminek persze túl sok értelme nincs is), egy vakdugót kell betolni a
póthangszóró-csatlakozóba (ez természetesen a kedvenc DIN-aljzatom). Volt is annak idején egy Hosidenem, modern, ortodinamikus rendszerű, elég dizájnos típus.
Kár, hogy a tervezője nem látott emberi fület, így félórányi használat után muszáj volt leszaggatni a fejemről, mert a továbbiakban elviselhetetlenné
vált. Nem is beszélve arról, hogy regenerálódni is kellett, jó pár percig eltartott, míg elmúlt a rettenetes fülcimpa-görcs.
Visszatérve az elektronikára, hátra van még az automata felvételi szintszabályzó és a törlőoszcillátor.
Az automatika két időállandónak megfelelően iktatható be (beszéd és zene). Mindkét gombot lenyomva a hosszabb időállandó
aktív és így a kézi szabályzóval is beavatkozhatunk. Maga a szabályzószerv egy FET-tel vezérelt diódapáros.
A kezdetekben használtam is ezt az automatikát. Hamar kiderült, hogy meglehetősen alászabályoz, nem vezérli ki rendesen a szalagot. Ezért
aztán a kézi vezérlésnél maradtam.
Az oszcillátor egyetlen germánium tranzisztorral működik, teszi a dolgát rendesen.
A munkapontok mindenhol precízen beállíthatók a trimmerpotikkal. Hoppá! Most tűnik fel, hogy az egyik potméter időközben kicserélődött.
Az esetre konkrétan nem emlékszem, lehet, hogy csak kicsit görbe volt az eredeti.
Egyébiránt, mint a képeken is látszik, a panelek kifordíthatók, minden alkatrészhez könnyen hozzá lehet férni.
A régebbi Tesla-gépekről legendák szólnak, hogy minden kihajtáskor hogy pattogtak a drótok. Én ezzel a jelenséggel ennél a magnónál
nem találkoztam, sőt a későbbi B700-asom is mentes volt ezen effektustól.
A tápegység semmi extrát nem rejt. Egyedül a szalagvég-kapcsolóra érdemes egy pillantást vetni. Egy 500 mikrós elkó
töltődik ellenállásosztón keresztül. A szalagpálya érintkezői ezt sütik ki közvetlenül a mágnesen át. A működés azért
rejtett magában némi bizonytalanságot.
Az alkatrészkészlet elég jó minőségű, rendesen meg van szórva az elektronika kicsi zöld tantálkondikkal. Figyelemre
méltó lehet még a néhány szürke kalapos dióda is. Az oszcillátor tápfeszültsége egy söntüzemű teljesítmény-Z-diódával
stabilizált.
A kapcsolók mindenhol Isostat rendszerűek. Sokan szidják ezt a sorozatot, igazság szerint én nem találkoztam semmilyen rettenetes effektussal.
Némi gazemberséget azért elkövettem ezzel a géppel is. Az előlapon talán szembeötlő a nyomógombok alatti
kis piros LED. Ez természetesen a felvétel üzemmód jelzését szolgálta. Valamikor építettem bele egy póterősítőt is, ez megfelelt az eredeti
vonalerősítőnek. Ezzel lehetett sztereóban lejátszani. A dolognak különösebb értelme persze nem volt, mivel sztereó felvételt úgysem tudtam
készíteni. Azért kísérletnek jó volt.
A mai internetes világban már el sem tudjuk képzelni, annak idején hogy folyt a kedvenc zeneszámok beszerzése. Néha ugyan
hozzá lehetett jutni féltve őrzött lemezekhez, vagy a haverok bizonytalan eredetű és minőségű felvételeihez, a fő forrás mégis a Magyar Rádió
volt (aki hozzáfért, valamelyik nyugati adót is kipróbálhatta). A műsorújságban általában megjelent a részletes program, a számok
címét szigorúan magyarra fordítva közölték (ebből néha igen érdekes, sőt szórakoztató esetek is következtek), már csak
az időpontnak kellett megfelelőnek lenni. A másik megoldás az úgynevezett „vadászat” volt. Ekkor csőre töltött magnóval ültünk a
rádió előtt (kezdetben ez egy nem egészen 100%-os állapotú Videoton „Róma de luxe” volt, aztán egy rokonunktól megkaptam a jó
öreg M10-est), és minden szám kezdetekor indítottunk. Ha mégsem tetszett, stop, majd visszatekerés az előző szám végére. Ehhez persze az
orsós gépek jobbak voltak, mivel kézzel vissza lehetett állni a megfelelő helyre. A technika kezdetlegességét csak a számok között tapasztalható
furcsa zajok jelezték. De évek leforgása alatt hatalmas mennyiségű anyagot szedtem így össze. A szalagok ma is megvannak, a gyerekekkel szívesen hallgatjuk a
régi zenéket.
Visszatérve a szerkezethez, egyszer még egy fejcserét is elkövettem, bár a szalaghurkos fékezés miatt nem volt igazán
brutális a kopás. A résmerőlegesség beállítása viszont nem sikerült elsőre, ennek megkönnyítésére fúrtam is egy csinos
kis lyukat a fejtakaró lapba.
Nemrég esett át a magnó egy alapos tisztításon, ez a fotókon még nem látszik. Mindenesetre megérdemelte ez a
jó öreg masina.
Utolsó nagy szereplése a kilencvenes évek elején volt, egy egyházi rendezvénysorozat teljes stúdiómunkálatát
bíztam rá. Sávonként 2 óra műsor fért egy szalagra, nem nagyon kellett nézni a műsoridőt. Aztán mikor a kész anyagot át kellett másolni
kazettákra... na az már nem volt semmi. Mindez számítógép és digitális technika nélkül, valós időben. Nem csinálnám
meg még egyszer...